Avand in vedere nebunia ce a cuprins Romania fata de consumul de cidru m-am gandit sa fac un studiu de piata al produselor care se vand la noi in tara, sub denumirea de cidru. Si stupoare: marea majoritate a produselor care se vand sub denumirea de cidru sunt de fapt bauturi alcoolice fermentate cu adaos de suc de mere (fermentat sau nu) si cu adaos de sirop de glucoza, fructoza, suc concentrat de fructe (ce contin zaharuri), arome, coloranti si conservanti.
Cidrul este, conform DEX, o bautura alcoolica obtinuta prin fermentarea mustului (sucului) de mere si mai rar de pere sau de alte fructe. Adica nu contine apa, zahar sau coloranti, sau arome, sau conservanti.
In urma fermentatiei alcoolice data de drojdiile din microflora epifita a merelor (fructelor), rezulta o bautura alcoolizata avand un continut mai mare sau mai mic de dioxid de carbon dizolvat, fiind cunoscut ca si “vin” de mere. In general, prin fermentatia sucului de mere se poate obtine un grad alcoolic de max 8% vol. alc., deci un cidru adevarat ar trebui sa aiba acest grad alcoolic. Orice”cidru” imbuteliat cu 4,5% vol alcool sau mai putin, este un produs diluat cu apa sau cu suc de mere, iar cand ai si tot felul de alte ingrediente mai mult sau mai putin naturale, produsul nu mai poate fi denumit in acest fel.
Termenul de valabilitate al acestei bauturi este mic, el consumandu-se si depozitandu-se numai la temperaturi scazute (sub 10 oC). In general, cidrul este o bautura opaca avand culoarea fructelor din care se obtine.
In cazul in care se doreste o pastrare mai indelungata sau obtinerea unui produs translucid, se pot utiliza sulfitii, ca si in vin, cu rol de antioxidant, de limpezire si de conservare. In acest caz, ei trebuie declarati pe eticheta, deoarece fac parte din gama alergenilor atunci cand se regasesc in produsul finit la un dozaj mai mare de 10 ppm.
Cidrul rezultat prin fermentarea sucului (mustului) de mere care atinge un grad alcoolic apropiat de 8% vol. alc, este sec din punct de vedere organoleptic (are un continut redus de zahar), de aceea prin adaugare de must pasteurizat (concentrat sau nu) se pot obtine produsele dulci si demidulci. Atunci cand nu sufera nici un tratament termic (adica nu este pasteurizat), cidrul este un produs bogat in enzime si vitamine (din grupul B, PP, E si K) rezultate ca metaboliti in urma fermentatiei alcoolice sau existente in mod inerent in fructe, precum si numerosi antioxidanti (fenoli, vitamina C). Tratamentul termic de pasteurizare distruge partial sau integral acesti nutrienti.
Sa incepem mica incursiune in lumea cidrului vandut pe rafturile magazinelor romanesti:
Dupa cum se observa sucul de mere reprezinta numai 30% din ingrediente, restul fiind glucoza, apa, zaharul, concentratul de capsuni, aromele si E-urile, adica: acidul citric E 330, sorbatul de potasiu E 202, carbonatul de dimetil E242 si Ponceau 4 R (colorant sintetic avand numarul E 124). Dioxidul de carbon fiind adaugat la imbuteliere, este trecut si el pe eticheta. Din punct de vedere al Regulamentului 1333/2008, un produs care contine colorantul Ponceau 4R ar trebui etichetat cu avertismentul ca poate avea efecte adverse asupra activitatii si atentiei copiilor. Avand in vedere ca acest produs este o bautura alcoolica, nu este recomandat copiilor, dar efectul advers al acestui colorant artificial ramane.
Iata deci un Romanian Ciders cu 5 E-uri.
Dupa cum observati denumirea legala a produsului nu este cidru, deoarece ar contraveni legii europene a etichetarii (Reg EEC 1169/2011), ci este o bautura alcoolica fermentata care contine numai 27 % suc de mere fermentat, pe langa apa, zahar, suc de mere concentrat si E-uri: acid citric E 330, sorbat de potasiu E 202 si caramel amoniacal (colorant caramel obtinut cu amoniac si/sau sulfiti E 150 c sau d). Produsul este tratat termic prin pasteurizare, contine numai 3 E-uri si 7% fruct. Faptul ca apa este primul ingredient din lista, putem trage concluzia ca ea a fost adaugata in proportie mai mare de 28 %.
Voi adauga si partea a 2-a a articolului care va contine descrierea altor 4 tipuri de produse din aceeasi gama, de pe rafturile magazinelor din Romania.