Cidru-intre realitate si reclama – partea a 2-a

Posted on Posted in Alimente, E-uri

In aceasta parte a 2-a a articolului despre cidru voi continua descrierea mai multor produse existente pe piata, dupa cum urmeaza:

  • Al treilea produs descris este tot un produs fabricat in Bulgaria si mult mediatizat in Romania (vezi Figura 1)

Dupa cum obervati acest produs contine numai 25 % suc concentrat de mere, pe langa apa, siropul de glucoza-fructoza, aroma naturala si E-urile aferente formate din: colorantul caramel E 150, acidul malic E 296 si metabisulfitul de potasiu E 224. Fiind un produs pasteurizat nici nu prea are nevoie de multe E-uri, deci ca si alte produse descrise, acesta este o bautura alcoolica usoara, asa cum bine este declarat pe eticheta si nu un cidru, asa cum se lauda pe la televizor.

  • Al patrulea produs este un produs romanesc care poate fi numit cidru (vezi Figura 2).

Ca si ingrediente acest produs este fabricat din suc de mere fermentat la care s-a adaugat suc de mere concentrat pentru crearea unui gust mai dulce, iar sulfitii (E224) s-au adaugat cu rol de antioxidanti pentru obtinerea unui termen de valabilitate mai ridicat.

  • Al 5-lea produs fabricat in Romania are compozitia din Figura 3

Dupa cum se observa aceasta bautura este fabricata din cidru (din mere romanesti) ca baza, la care s-a adaugat apa (pentru diluare), sucurile de mere si de visine, aromele, colorantul natural si E-urile: acidul malic E 296 si metabisulfitul de potasiu E 224. Va rog sa fiti atenti la faptul ca numai cidrul, adica baza fermentata este produsa din 100% suc de mere, bautura vanduta in aceasta sticla insa nu este cidru, ci un amestec diluat de cidru cu apa, la care s-a imbunatatit gustul cu diverse sucuri de fructe si culoarea cu ajutorul unui colorant natural.11

  • Al 6-lea produs comercializat in Romania contine ingredientele prezentate in Figura 4.

Si aici baza fermentata, adica cidrul este obtinut din 100% mere, dar produsul din sticla contine in primul rand apa la care s-a adaugat putin cidru (nu stim cat), suc de mere concentrat, aroma naturala si diverse E-uri: acid malic E 296, colorant caramel E 150 si metabisulfit de potasiu E 224. Produsul este tratat termic prin pasteurizare, iar faptul ca are atentionarea ca nu contine gluten inseamna ca acel colorant caramel nu este obtinut dintr-o materie prima care contine gluten.

  • Un alt produs romanesc care poate fi etichetat ca si cidru contine ingredientele din Figura 5

Find un produs imbuteliat cu termen de valabilitate mai indelungat i s-au adaugat: dioxid de carbon si sulfiti (E 224) cu rol de antioxidant.

  • In Figura 6 avem descrise ingredientele unui produs care se vrea sa fie cidru organic si fara alcool.

Ca si in cazul berii fara alcool, produsul fara alcool ar putea fi numit cidru, dar nu si cel din recipientul prezentat, deoarece primul ingredient este apa adaugata (carbonatata, adica cea careia i s-a adaugat dioxid de carbon). Apa legata care exista in mod normal intr-un produs alimentar nu trebuie declarata pe eticheta (vezi: lapte, vin, suc natural de fructe, cidru, etc).

Urmatoarele ingrediente sunt zaharul si sucul de mere concentrat (care contine 65% zahar) si abia apoi cate 4,2 % cidru de mere si 4.2 % cidru de pere (adica sucul de mere sau pere fermentat). Ca aroma s-a utilizat o aroma naturala de mere si apoi s-au adaugat E-urile consacrate si anume: acidul citric E330 si metabisulfitul de potasiu E 224. Toate ingredientele in afara apei si a E-urilor sunt organice.22

Legea europeana a etichetarii produselor alimentare, adica Regulamentul CEE 1129/2011 precizeaza ca orice produs alimentar vandut pe piata europeana trebuie sa detina o denumire legala pe langa denumirea de marca, denumire care trebuie sa nu induca in eroare consumatorul si sa descrie cat mai exact produsul cumparat de acesta.

Astfel, informatiile referitoare la produsele alimentare, deci si la cidru, nu trebuie sa induca cumparatorul in eroare, in special, in ceea ce privește caracteristicile produsului alimentar si in ceea ce priveste natura, identitatea, proprietatile, compozitia, cantitatea, data durabilitatii minimale, tara de origine sau locul de provenienta, metoda de fabricatie sau productie. Aceleasi cerinte se aplica si publicitatii realizate asupra produselor alimentare, atat prin reclame TV, radio cat si scrise.

De aceea recomandarea mea este: Cititi cu atentie etichetele, infomati-va si cumparati in cunostinta de cauza, nu fiindca e la moda, atunci cand achizitionati produse alimentare!!!!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *